Wagner-ünnep Salzburgból

„Még egy válogatás” – regisztrálhatja a gyűjtő, örömmel, vagy épp ellenkezőleg. De jól teszi, ha közelebbről is szemügyre veszi a borító információit – s rájön, ezúttal „kordokumentum-értékű” kiadványról van szó.

Fittler Katalin

A Húsvéti Ünnepi Játékoknak is jelentős hagyománya van Salzburgban, a „fesztiválok városában”. És még távolabbi múltba nyúlik vissza a Staatskapelle Dresden története, amelyet 1548-ban alapított a szász választófejedelem. A nemzetközi elismerésnek örvendő együttesnek a 2012/13-as évad óta vezető karmestere Christian Thielemann, aki 2013 óta tölti be a művészeti vezető tisztségét a Húsvéti Ünnepi Játékoknak. Mondhatni, 2013 óta rezidens zenekarként jár vissza Salzburgba az együttes. A pandémia ezt a rendezvénysorozatot sem kímélte – de győzött a koncertező elkötelezettség: így történt, hogy október 31-én került megrendezésre a felvételen is megörökített opera-hangverseny. 

Az album első korongján a Walkür I. felvonása hallható, a másodikon pedig Az istenek alkonya négy részlete, valamint két rövid bonus-track, pillanatfelvételek az október 28-i főpróbából.

 

 

A kiadvány kísérőszövege változatos olvasnivalókat kínál – köztük legfigyelemreméltóbb a dirigensé, aki tényszerű rövidséggel közli, hogy 2006 és 2010 között mintegy 300 órát töltött Bayreuthban a zenekari árokban, Tetralógia-előadások dirigenseként. Ezzel azonban nem elkápráztatni akarja az olvasót, hanem mintegy alátámasztani Wagner művészetének megunhatatlanságát, amely az újabb előadások alkalmával akkumulátorként hat a résztvevőkre.

A Walkür-felvonásban Sieglindeként Anja Kampét, Siegmundként Stephen Gouldot, Hundingként René Papét halljuk. Anja Kampe jóvoltából emlékezetes Brünnhilde híres Schlussgesangja. És még mindig a kísérőfüzetnél: a felvételek tanúsága szerint a három énekes még csak „biztonságból” sem tette ki a kottát. Tehát, a hagyományos koncertszerű előadásba azzal vittek sajátos többletet, hogy immár színpadi látvány nélkül, mindösszesen hangjuk kifejezőerejével adtak teljes értékű élményt.

A Wagner-fan megannyi interpretációból ismerheti a Ringet – a nemzetközi ranglista élén szereplő Budapesti Wagner Napoknak is nagy szerepe van ebben. Tehát, várhatóan empatikus hallgatóság jut az egy és háromnegyed órányi muzsikának. 

A megörökítés több szempontból is indokolt: dokumentálja a zenekar koncertéletének ezt a jelentős mozzanatát is, és hangképet ad a lelkes tetszésnyilvánítás által arról az elragadtatott-hálás fogadtatásról is, amellyel a fesztiválközönség visszatért a Grosses Festspielhausba. A tapsot – miként a zenei anyagot is – lehet manipulálni keverőasztal mellől – de az intenzitást, a megrendült csend után kitörő ujjongást aligha. És az is sokatmondó, hogy „visszajön” a terem atmoszférájának lélegzetvisszafojtott figyelme. Ékes bizonyságaként annak, hogy a némi irigységgel „lesajnált” előkelő publikum nemcsak sznobokból tevődik össze, hanem értő, a zenét magukra hatni engedő zenebarátok is nagy számban részesültek ebből a zenei élményből.

 

Kiadó: Hänssler

Katalógusszám: PH 22038