Tizedik évtizede a zongoránál

1956-ben készített először a DECCA felvételt a lengyel származású amerikai zongoraművésszel, Ruth Slenczynskával – és 65 évvel később, 2021 júniusában ismét „munkakapcsolatba” kerültek. Az egykori csodagyerek 96 évesen vállalkozott arra, hogy ismét lemezre játsszon egy csokorra valót kedvenc darabjaiból.

Fittler Katalin

Nem túloz a felvétel kísérőszövegének írója, amikor afféle „Who is who”-ként minősíti azok listáját, akikkel tanár-diák, illetve szerző-előadó kapcsolatba került (főként fiatalon) a művésznő. 

Amit az új felvételen hallunk: a zongoraművész saját összeállítása. Mintegy fél évszázados „kedvencek” sorjáznak, amelyek mindegyikéhez személyes emlékei fűződnek. Voltaképp érdemes lenne egykori „önmagával” szembesíteni, hogy az idők folyamán változott-e, milyen irányba zenei elképzelése, ízlése. Ennek hiányában az idős művész jelenidejű interpretációt hallgatva, csupán megpróbálhatjuk elképzelni, a gyermek és ifjú pianista hogyan „illeszkedett” játékával kora ízlés-trendjeihez.

Mindenesetre az kiderül: a „spártai” edzéseknek megvan a maguk haszna – aligha múlhat el nyomtalanul, ha valakinek naponta reggeli előtt végig kell játszania Chopin 24 etűdjét…

 

 

A koncerttermi felvétel elképesztően jó kondícióról tanúskodik. És közben nyilvánvalóan nem feledte Samuel Barber egykori jótanácsát, miszerint, ha közönségnek játszik, a zene szépségét akarja megmutatni, nem pedig játéka kiválóságát”. Fantasztikusan „áttetsző” a darabok faktúrája Slenczynska tolmácsolásában: minden hallható, semmi nem sikkad el. Ez részben a szinte pedál-nélküli játékkal is összefügg, viszont nem mehetünk el szó nélkül az interpretáció tudatosan építkező volta mellett. Néha akár „analitikusnak” is jellemezhetnénk játékát – és kétség nem fér hozzá, hogy amikor mérsékeltebb tempót választ, akkor azt nem biztonsági megoldásként teszi.

A felvétel meghallgatása előtt érdemes tudni, hogy előadóművészi „visszatekintésről” van szó. A művész ott folytatja egy-egy darab ismételt megszólaltatását, ahol korábban abbahagyta, felidézve az egykori emlékezetes élményeket. Néha már-már olyan érzése van a hallgatónak, hogy őszinte érdeklődéssel bár, de voltaképp indiszkréten vesz részt abban a zenei folyamatban, amely az emlékek felidézésének sorozata. Mintha magamagának játszana, múltidézésként Slenczynska. És valóban bizonyos szempontból múltat idéz, egykori ízlések továbbörökítésével – vagy épp egykori hagyományos ízlésközegben újdonságként robbanó interpretációval. 

A műsort Rahmanyinov, Barber, Chopin, Grieg, Debussy darabjaiból állította össze – befejezésként Bach Wohltemperierte Klavierjának egy tételpárját választotta.

 

Kiadó: DECCA

Katalógusszám: 4852255