Takács-Nagy Gábor és az elektromos feszültség

Martha Argerich nélkül is sikerült frenetikus, ünnepi hangulatúvá varázsolni a 33. szombathelyi Bartók Fesztivál nyitókoncertjét. Gyenge Enikő beszámolója.

Gramofon.hu 

Bár sokaknak (mindenkinek) csalódást jelentett a művésznő hirtelen visszalépése, és a rendező Filharmónia Magyarország hatalmas feladattal szembesülve igyekezett kihozni a helyzetből a legjobbat, a nyitóhangverseny hallgatósága ritkaságszámba menően lelkesítő koncertélménnyel távozhatott július 11.-én a szombathelyi Agora Központból. Az érdem Takács-Nagy Gábor karmesteré és a kirobbanó formában játszó Liszt Ferenc Kamarazenekaré. A hangverseny műsora első látásra a zenekar rutinszerűen elővehető műveiből állt, ám a „rutin” szó az utolsó, ami eszünkbe juthatott a hangverseny során. Takács-Nagy Gábor szinte elektromos feszültséget árasztva jelent meg a zenekar élén, minden karmesteri mozdulatából csodálatos kifejezőerő és zeneiség áradt, emellett a darabokhoz fűzött rövid, személyes hangú kommentárjaival valósággal a székéhez szegezte a hallgatóságot. Az egész műsor egyetlen folyamatos crescendóként hatott: Britten Simple Szimfóniája, Wolf Péter Utazás című hegedűverseny-tételei (a szólókat játszó három zenekari hegedűs – Hutás Gergely, Kovács Attila, Sipos Attila – briliáns jutalomjátéka), Liszt Angelusának kamarazenekari verziója és Bartók Divertimentója.

Takács-Nagy Gábor. Forrás: Gramofon-archív