Rendkívüli fesztivál Salzburgban

Október nem a klasszikus zenei fesztiválok időszaka e gyönyörű barokk városkában, kivételesen mégis egy négynapos fesztivál rendezvényeiben gyönyörködhetett a közönség. Rolando Villazón, a népszerű tenor, s utóbbi időben egyre gyakrabban rendező is, 2018 óta a Mozart Hét művészeti vezetője, ismét kitalált valamit: a felújított Mozarteum épületének megnyitását meg kellene ünnepelni, mintegy kárpótlásul a világjárvány miatt kétszer is elmarad Mozart Hét-ért.

Dr. Székely György

A koncertsorozatra világhíres együtteseket, szólistákat kértek fel, a program valóba parádésnak ígérkezett. Ám az omikron vírus mutáns gonoszul leteperte Villazónt, így a fesztivál nélküle zajlott le.

Előzmények

A Salzburgi Mozarteum nemzetközi védjegy, a zenei élet és oktatás egyik legnevesebb központja.  Az egyetemen kívül nevét viseli egy alapítvány és egy szimfonikus zenekar. Minden év elején Salzburg egyik legelső zenei rendezvénye a Mozarteum által szervezett Mozart Hét, amely a szerző születésnapja (január 27.) köré rendeződik. 

A Mozarteum létrejöttének története különleges.  Mozart özvegye, Constanze Weber kezdeményezése volt egy salzburgi zenei központ létrehozása.   Össze akarta fogni az oktatást, az egyházi és világi zene megszólaltatását. 1841-ben egy 40 tagú zenekar alakult, létrejött a „Dóm Zenei Egyesület és Mozarteum”, melynek során leleplezték Mozart emlékművét is a Mozart-téren. Mozart fiai, Xaver és Thomas is jelen voltak, sőt Xaver elvezényelte egy édesapja műveinek motívumaira épülő saját szerzésű kantátáját is.

A család a Mozart egyesületre hagyta a teljes zenei örökséget, kéziratokat, festményeket, Mozart könyvtárát, levelezését és egyik utolsó zongoráját is. Ezekből a felbecsülhetetlen értékekből jött létre a Mozarteum könyvtára. 1870-ben megalakult egy civil szervezet, amely közreműködött Mozart műveinek kritikai kiadásában, valamint létrehozta Mozart szülőházának múzeumát is. Richard Berndl tervei alapján 1914-en felépült a Mozarteum jugendstil jellegű épülete, egy gyönyörű 800 férőhelyes koncertterem és egyben a salzburgi zeneakadémia. 1925-ben megalakult a máig sikeresen működő   non-profit Nemzetközi Mozart Alapítvány. 

1956 óta rendezik meg évről-évre a Mozart Hét rendezvénysorozatát, de koncerteket persze egész évben tartanak, rezidens zenekaruk az 1939-ben alakult Mozarteum Zenekar.

A Mozarteumhoz tartozik Salzburg egyik főlátványossága, Mozart szülőháza, valamint Mozart lakóháza, amely szintén múzeum. Itt található a Mozart-archívum és a hűtött, széf-kamrákban őrzött Mozart-kéziratok gyűjteménye, amely csak előzetes egyeztetés alapján látogatható, valamint a hang- és filmarchívum. Az egyetem időközben tovább bővült, 2006-ban új épület nyílt meg a Mirabell-téren egy kisebb hangversenyteremmel (Solitär). Zenei versenyek, nyári akadémia és a kortárs zene kiemelt oktatása, terjesztése is vállalt feladatkörükbe tartozik. 2013-ban gyermekzenekar is alakult a 7-12 éves korosztály számára. Az alapítvány hármas feladatát: tudományos munka, hangversenyrendezés, a múzeumok fenntartása és működtetése, száz tagú szakembergárda látja el. Kapcsolatot tartanak a világ közel száz Mozart társaságával, egyesületével – még Kína és Kuba is köztük van!). 

A felújitás

Hét éve indult el a Mozarteum Alapítvány elnökének kezdeményezésére, majd két év alatt készült el az „Üvegcsarnok”, amely a Mozarteum egyetemi épületét és koncerttermét köti össze, kétszintes foyer-büfé formájában. A Mozarteum híres koncerttermét is felújították: új székek, új padlózat, valamint az orgona és a technikai berendezés lett felújítva. 

 

(A Mozarteum újonnan épült üvegcsarnoka)

A köztes új, tiszta üveges épületrész ízléses és jól illeszkedik a két műemlék épülethez - Maria Flöckner és Hermann Schnöll építészek munkája. A várhatóan magas energiafelhasználás (fűtés-hűtés) sajnos gondokat okozhat a jövőben.  Október 19-én zajlott le az ünnepi megnyitó, ahol a tartományi főnök, a polgármester és a város vezetése is ünnepelte a megújult Mozarteumot, a fesztivál neves művészeinek közreműködésével.

A program

A Mozarteum Alapítvány elnöke 2006 óta Johannes Honsig-Erlenburg, aki foglalkozását tekintve gazdasági joggal foglalkozó szakember, de elvégezte a Mozarteum orgona-billentyűs szakát is. Felesége latin-amerikai, így a vérpezsdítő latin zene közel áll hozzá.  Gyakran jár abba a térségbe, s azt tapasztalta, hogy Mozartnak arrafelé is hatalmas kultusza van. A Mozarteum 2007-ben Salzburg városával karöltve egy Mozart-mellszobrot is ajándékozott Havanna városának. Ezt követően megalakították a fiatal kubai muzsikusok Mozart-líceumát és zenekarát, majd elindítottak egy Salzburg-Kuba ifjúsági projektet. Ennek eredményeként a fiatal zenészek most is sikerrel szerepeltek Salzburgban, akárcsak a kolumbiai Iberacademy Medellin fiatal szólistái. A venezuelai „el sistema” zenei oktatási rendszert – amelyet más dél-amerikai országok is sikerrel gyakorolnak hatékony szociális hálóként és tehetséggondozó intézményrendszerként – úgy tűnik, Kuba is átveszi, átlépve saját politikai korlátait.

 

(Mozart:  Il re pastore - koncertelőadás (Christina Pluhar, Elena Sancho Pereg, Baráth Emőke,  Tamara Ivaniš, Zachary Wilder, Mark Milhofer -fotó: Wolfgang Lienbacher)

A rendezvény nyitókoncertjén a 19 éves Mozart műve a Pásztorkirály (Il re pastore) szólalt meg, amely kétfelvonásos „szerenád” Pietro Metastasio szövegére, de tulajdonképpen a korai operák közé sorolható. Az ifjú zseni általa enyhén szólva nem szeretett főnöke, Colloredo érsek megbízásából írta meg e művet. Az apropó Mária Terézia császárnő fiának, Maxmilian Habsburg-Lotaringiai főhercegnek Salzburgba való érkezése volt. 1775-ben be is mutatták a salzburgi érseki rezidencián, ahol a király szerepét egy kasztrált énekes, Tommaso Consoli játszotta. Ez volt az utolsó Mozart opera főszerep, amely kasztrált énekes számára készült. Jelenleg a menekülő és pásztornak öltöző királyfi női „nadrágszerep”. A virtuóz, igen mutatós áriákkal teletűzdelt címszerepet itt a már méltán nemzetközi sztárstátuszba sorolt Baráth Emőke mutatta be, fergeteges sikerrel. Egy koncertelőadás során kellett színészi képességeit is bizonyítania. A két női főszerepben virtuóz, csillogó produkciót nyújtott a spanyol Elena Sancho Pereg és a pályája elején járó, de már komoly sikereket elért Tamara Ivaniš Tamara horvát énekesnő. Ő már huszonévesen a Salzburgi Landestheater ünnepelt énekesnője. Mindkettejükről fogunk még hallani a jövő zenei világában. Christina Pluhar régi zenei együttese (L’Arpeggiata) kellemes hátteret biztosított a néha nyaktörően virtuóz áriáknak. Nagy Sándor itt bölcs uralkodó volt, aki két szerelmes pár sorsát révbe egyengeti. Az igazi opera-konfliktusok ugyan hiányoznak a műből, de a muzsika, amelyben az ezidőtájt íródott hegedűversenyek hangulata is érezhető, már mutatja a kamasz zeneszerző-zseni oroszlánkörmeit.  

A további koncerteken hangszeres szólisták és kamarazenekarok remekeltek. Anne-Sophie Mutter, a világhírű hegedűművész kamarazenészi oldaláról mutatkozott be - nem először. Haydn, Mozart vonósnégyesek, illetve egy Mozart vonósötös előadása fiatal művész társaival egészen különleges volt. Mindhárom műben a primárius Mutter igen virtuóz játéka dominált. Eszünkbe juthatnak a nagy hegedűsök, Jasha Heifetz, Isaac Stern kamarazenei felvételei, amelyek magukon hordozták e nagy művészek egyéni stílusát. Mutter néha szupergyors tempói egy hagyományos vonósnégyesnél talán erőltetettnek tűnhettek volna, őnála ez természetesnek hatott.

Két népszerű kamarazenekar is döntően Mozart műveiből állított össze programot. A Mahler Kamarazenekar Leif Ove Andsnes, norvég világjáró zongoristával játszott. Mozart Esz-dúr (KV482) és c-moll (KV491) zongoraversenyét a művész Steinway zongorán szólaltatta meg, különleges billentyű-kultúrával.

 

(Lisa Batiashvili, François Leleux - fotó: Wolfgang Lienbacher)

Schiff András, aki rendszeresen játssza e műveket, nehezebb utat választ, de a számára elkészített Bösendorfer zongora hangzásképe mégis közelebb áll Mozart világához. Az Európai Kamarazenekar közreműködésével Lisa Batiashvili, grúz származású, német hegedűművésznő a „Pásztorkirály” idilli hangulatát idéző Mozart A-dúr (KV 219) hegedűversenyét adta elő.  A varázslatos hegedűhangon előadott produkció François Leleux karmester és oboaművész közreműködésével hangos sikert aratott. Ekkor egy szomorú közjáték következett: A művésznő rövid beszédet intézett a hallgatósághoz. Korunkban nem lehet elvonatkoztatni a közelünkben lezajló tragédiáktól. Jurij Kerpatenko ukrán karmestert a napokban gyilkolták meg bestiálisan Ukrajnában. 

Az ő emlékére a két művész eljátszotta A varázsfuvolából Pamina áriájának („Az, mink volt, jaj, végleg eltűnt… - Varró Dániel fordítása) hegedű-oboa átiratát.

A fesztivál utolsó napján a Bécsi Filharmonikusok művészei oldani próbálták a hangulatot: Beethoven Esz-dúr szeptettje és Mozart A-dúr klarinétötöse ismét a letűnt, idilli világot hozta vissza

Humor és tragédia, irónia, öngúny és kiszolgáltatottság… Igen, valamennyi jelen van Mozart világában és korunkban is.

(A fesztivál óta Rolando Villazón meggyógyult és elénekelte élete első Wagner-szerepét (Loge - A Rajna kincse, Staatsoper Unter den Linden) Berlinben.)