Pontosság és stílus
Új albumával a Hänssler-Profil kiadó Artur Balsamnak állít emléket. A Varsóban született zongoraművész Berlinben tanult. 1930-ban megnyerte a Berlini Nemzetközi Zongoraversenyt, a következő esztendőben Roman Totenberggel ő kapta a Mendelssohn Díjat. A következő évben Amerikában turnézott, majd a nácizmus térnyerése miatt ide tette át székhelyét. Itt az egyik legkeresettebb zongorakísérő lett, aki hosszú évtizedeken át dolgozott kiemelkedő művészekkel.
Zay Balázs
A Hänssler-Profil album értelemszerűen jórész kamarazenei alkotásokat tartalmaz. Brahms három szonátájának hegedűse Szymon Goldberg, aki szintén lengyel származású és ugyancsak Németországból menekült, ahol évekig a Berlini Filharmonikusok elsőhegedűse volt. Remek hegedűs volt relatíve kevés felvétele maradt fenn. Brahms szonátáiban vékonyabb, líraibb hangot üt meg.
Beethovennek négy hegedűszonátája szerepel az anyagban, háromban (5-7.) Joseph Fuchs, egyben (Kreutzer) Nathan Milstein a szólista. Én nem kevertem volna a hegedűsöket, de így változatosabb a kép. Milstein változatosabban, színesebben hegedül, miközben teljesen egységes marad. Fuchs színeket illetően kevésbé, dinamikában azonban széles skálán mozgó, nagyon ízléses és kiváló hegedűs, akire ma már kevésbé emlékeznek, pedig jeles művész volt. Mi több, az egész gyűjtemény egyik legérdekesebb része az ő nevéhez fűződik, nevezetesen Franck Szonátája, melyet a megszokottól teljesen eltérően ad elő. Az I. tételben nem nagy lendülettel, erőteljes hangon, hanem nagyon szomorkásan, elég lassan, majd a II. tételben ezzel ellentétben nagy dinamikával.
Balsam egyik nagy projektje volt Mozart összes zongoraművének felvétele a L'Oiseau-Lyre számára. Ebből sok kisebb darabot és négy szonátát hallunk. Balsam mindig nagyon stílusos, tiszta billentéssel, strukturáltan, összeszedetten játszó pianista volt. Némi pedantéria is fellelhető játékában, ezért van, hogy mindig biztos alapot adó kísérő tudott lenni. Szólistaként stílus és kidolgozottság tekintetében nagyon magas teljesítményt nyújtott. Játékát akkor érezzük igazán izgalmasnak, ha igazán odafigyelünk rá, és nem külsődleges változatosságot várunk el. Ha Clementi Op. 40 No.2-es zongoraszonátáját hallgatjuk, ugyanerre jutunk, az I. tételben a pontos játékot értékelhető inkább, míg a II. tételben hihetetlenül színes és átélt játék lep meg.
Sokoldalúságát mutatja Debussy Cselló- és Ravel Hegedűszonátája, előbbi a feledés homályába merült Raya Garbousova, utóbbi Zino Francescatti közreműködésével. Mindkettő kiváló, még azt is eszünkbe juttatja, hogy zongoraműveiket is jó lenne Balsammal hallani. Francescatti még öt Paganini Capriccio szólistája, míg Brahms hat Magyar táncában Erica Morinit kíséri Balsam. Utóbbiakban Morini bizonyul romantikusabbnak és változatosabbnak. Kár, hogy Grieg Szonátájának Garbousovával készített bejátszása nem került az anyagba.
Értelemszerűen különösen érdekes Balsamot versenyművek szólistájaként hallani. A felvételeken egytől-egyik Winterthuri Szimfonikus Zenekar működik közre. Elsőként Beethoven Hegedűversenyének zongoraverseny-változatát halljuk Clemens Dahinden vezényletével. Bár maga Beethoven készítette a letétet, messze elmarad az eredetitől és igen nehéz eltalálni a helyes megközelítést. Igazi mélységet csak az alternatív megközelítésű Peter Serkin és Seiji Ozawa tudott elérni egykor, méltatlanul mellőzött bejátszásával. Ami az alapból adódó és az eredeti stílushoz közelebbi megközelítést illeti, Balsam máig az élvonalban van.
Mozart KV 246-os "Lützow" koncertjét Walter Goehr kíséri. Veretes, hangzásban jelentkező romanticizmusűt ellensúlyozza a tiszta és strukturált előadásmód. Carl Philipp Emanuel Bach Wq 23-as Zongoraversenyét Victor Desarzens vezényli, Hummel II. zongoraversenyét Otto Ackermann. Mindkettő remek és arra hívja fel a figyelmet, hogy későbarokk-preklasszikus, illetve lírai klasszikus-preromantikus darabok esetében mennyire adekvát a relatíve romantikus, hagyományos előadásmód, mi minden rejlik ezekben a művekben, amit ez a megközelítés jobban ki tud hozni. Kár, hogy Mendelssohn II. zongoraversenye Bronislaw Gimpellel nem került az anyagba.
Kiadó: Profil Edition Günter Hänssler
Katalógusszám: PH21004