Öt hangszer összhangja

Christian Ihle Hadland, ifjú norvég zongoraművész és az Oslo Kammerakademi különleges lemezt bocsájtott útjára. Felvételükön három zongorás-kvintett szólal meg, a „ritkábbik” fajtából. A zongorás-kvintett az esetek többségében a billentyűs hangszer és négy vonós instrumentum hangzását juttatja eszünkbe, pedig – ha nem is nagy számban – a bécsi klasszika korszakától ismert a zongorára, oboára, klarinétra, kürtre és fagottra komponált kamarazenei formáció is. 

Kovács Ilona

Az öt hangszer együttmuzsikálása értő kezekben pazar és izgalmas hangzást eredményez, joggal vetődik fel hát akkor a kérdés, miért kell mégis nagyítóval keresni ezt a fajta zongorás-ötöst a zeneirodalomban. Hadland szerint azért, mert W. A. Mozart Esz-dúr kvintettje (K. 452, 1784) és Ludwig van Beethoven szintén Esz-dúrban írt ötöse (op. 16, 1796) a műfajt a legmagasabb szinten mutatja meg, s ehhez a hangszerösszeállításhoz a későbbi korok komponistái egyszerűen nem mertek hozzányúlni, az összehasonlítást elkerülendő. Az utókor zeneszerzőinek dolgát az sem könnyítette meg, hogy Mozart maga is rendkívül elégedett volt darabjával. Apjának így számolt be az első előadás sikeréről: „ A kvintettet magam is a legjobbnak tartom, amit életemben írtam. Bárcsak hallaná! És milyen szép előadás volt!”  

 

A fúvósok szerepének megnövekedésében óriási szerepe volt Mannheimnak, ahol Karl Theodor választófejedelem bőkezű támogatásának köszönhetően Európa legjobb zenekara működött. Itt töltötte gyermekkorát muzsikuscsalád sarjaként Franz Danzi, akit d-mollban írott kvintettje (op. 41) képvisel a CD-n. A három komponista a műfaj különböző lehetőségeit mutatja meg: a huszonnyolc éves Mozart sikeres, érett zeneszerzőként és hangszeres művészként már megengedhette magának, hogy ne csak saját magának, hanem a másik négy hangszernek is mutatós megnyilatkozásokat biztosítson. A huszonhat éves Beethoven jószerivel még pályája elején tartott, nem meglepő, hogy meg akarta mutatni zongoraművészi képességeit, többek között azzal, hogy terjedelmes cadenzákat rögtönzött szólamába. Danzi pedig felnőtt a feladathoz és derekasan állja a sarat a két géniusz árnyékában. 

A lemez közreműködői magabiztos, soha nem öncélú virtuozitással, ihletetten és felszabadult örömmel szólaltatják meg a darabokat. Tökéletesen simul egymáshoz az öt hangszer, egymásra figyelve, a kamarazenélés igényes, minőségi megnyilatkozásaként.

                                        

Kiadó: LAWO 

Katalógusszám: LWC1187