Mutatványok, kártyatrükkök

Horváth „Tojás” Gábor triója koncepcióalbumot készített: bűvészmutatványokból, kártyatrükkökből merített zenei inspirációt. Tizenegy kompozíció a nosztalgia és a mágusok iránti hódolat jegyében.

Retkes Attila

A középgenerációhoz tartozó zongorista-zeneszerző, Horváth „Tojás” Gábor több mint két évtizede vesz részt aktívan a hazai jazzéletben. Legtöbben a fúziós muzsikát játszó Transform Quintetből emlékezhetnek rá, akik a nemrég kétszer is Budapesten járt Joey Calderazzo társaságában turnéztak, sőt közös albumot (Another Child) is készítettek. Gábor állandó tagja Gereben Zita zenekarának, de Harcsa Veronikával, Csemer Boggie-val, Barabás Lőrinccel és a Random Trip csapatával is sokat játszott. Saját triójának korábban három CD-je jelent meg, amelyek közül a Soundtrack szerepelt testvérlapunk, a Gramofon 2018. évi díjazottai között. A Bartók konziban és Martonvásáron tanító Tojáshoz a trióban Horváth Balázs bőgős és Gálfi Attila dobos csatlakozik – igazán összeszokott hármast alkotnak.

A Tricks konceptalbum: a tizenegy tétel mindegyikét a bűvészmutatványok, kártyatrükkök tematikája ihlette. Tojás lelkes amatőr bűvész, gyerekkora óta foglalkoztatja az effajta illúziók világa. „Visszatérés a gyerekkoromba, amikor ezekkel a trükkökkel egy ártatlan, őszinte és kedves örömszerzés volt a cél. Zeneszerzőként ezeket az érzéseket és hangulatokat próbáltam megjeleníteni (...) Zongoristaként pedig felfedeztem benne a kézügyesség fejlesztését is, hiszen rengeteg gyakorlást és olyan jellegű kézmozdulatokat igényel egy kártyatrükk elsajátítása, amely jól eső érzés volt a kezeimnek” – mondja a Tricks hátteréről a zenekarvezető. A trió tagjai ezen a lemezen – nyilván szándékosan – nem egyenrangúak: a zongorista-zeneszerző mindvégig leaderként jelenik meg. Gálfi Attila olykor lazán, swingesen, máskor karcosabban, groove-osabban dobol, Horváth Balázs pedig nagyon megbízhatóan, precízen hozza a basszus-alapot. Helyet kapott egy szólózongora-tétel is (Back in Time), ami lírai-nosztalgikus karakterével ugyancsak a gyerekkort idézi. Tojás a pandémia hatására is reagált: a Lonely Robot at the Time of Pandemic című szám jellegzetessége a „robotszerűen” lüktető ostinato, a karantén monotonitásának jelképe.

 

 

A tematikához illően az albumot átszövi a játékosság, a humor. A tételek többsége pörgős, derűs, optimista, de Tojásnak a lírai balladák komponálásához is van érzéke. Gyakran él a hangfestés eszközével: bizonyos karaktereket és hangulatokat jellegzetes dallamszövéssel vagy harmóniai fordulatokkal támaszt alá. Az egyes számokban gyakran felbukkan egy repetitív, egyszólamú hang, amely vezérmotívumként fűzi össze a darabokat. Horváth Gábor a struktúra kialakításakor is a bűvésztrükkökből merített: a kompozíciókat az ígéret (The Pledge) vezeti fel, amelyben a mágus bemutat egy pakli kártyát vagy egy állatot, és a közönség még nem talál benne semmi különöset. Ezután jön a fordulat (The Turn), amikor a bűvész az átlagosból formál valami rendkívülit (pl. eltünteti az állatot). A harmadik rész pedig a csattanó (The Prestige), amikor a szemfényvesztő újra elővarázsolja a nyulat vagy a galambot. Ezt Tojás úgy fordította le, hogy az első formarészben megszólalnak a témák, a másodikban mindhárman szabadon improvizálnak, végül visszatérnek a jól ismert motívumok, de már (változó harmóniák, ritmusok által) új értelmet nyernek. Ez a koncepció akár erőltetett is lehetne, de szerencsére egy pillanatra sem az. A triónak sikerült az egyes bűvészmutatványokat adekvát zenei kontextusba helyezni.

 

Kiadó: Hunnia Records

Katalógusszám: HRCD2208