Mágikus északi egyszerűség

Tord Gustavsen norvég zongorista új triólemeze az ECM gondozásában jelent meg 2018-ban. A skandináv jazz e jeles képviselőjének The Other Side című anyagát Márton Attila ismerteti.

Márton Attila 

Hogy Manfred Eicher, az ECM kiadó vezetője milyen kitűnő „szimattal” bír, azt jól illusztrálja, hogy Tord Gustavsen már 15 éve az ECM „istállójába” tartozik. (Tudjuk, hogy milyen nagyságok vannak még az ECM-nél, elég csak Keith Jarrett vagy Jan Garbarek nevét említeni. Nagy öröm, hogy két magyar gitárművész is tagja a stábnak: Snétberger Ferenc és Boros Zsófia.)

Gustavsen egyike a nemzetközileg is legjelentősebb kreatív norvég zongoristáknak. Changing Places című debüt-albuma nem véletlenül keltett óriási feltűnést 2003-ban. Nos, a sokoldalú művész ugyan a trió formáció mellett még más zenekari felállásokkal is kísérletezett, de nyolcadik ECM albumával ismét a trió mellett tette le a voksát.

A zongoratrió a jazz alapvető formációja, szinte már külön kategóriát képez a műfajon belül. Nem könnyű ebben valami újat, eredetit nyújtani. A kitűnő zongorista-zeneszerző bebizonyítja új albumán, hogy neki ez sikerült. Ehhez az is nagyban hozzájárult, hogy a lemezen elhangzó darabok közül hetet maga jegyez, három Bach-korált és egy Ludvig Mathias Lindeman-kompozíciót, valamint két tradicionális norvég dallamot is repertoárjára vett, természetesen saját hangszerelésében. Utóbbiak olyan templomi himnuszok, amelyeket még ifjúkorából ismert és játszott is szülőfaluja templomában. Innen származtatható az az áhítat, lelki emelkedettség, amely kompozícióiból is sugárzik, és amelyet repertoárjának megválasztása is jól mutat. (Lindeman 19. századi norvég zeneszerző, az oslói katedrális orgonistája volt, aki a norvég népzenét befoglalta műveibe.)

A trió már másfél évtizede is ilyen remek zenét játszott, a felállásban csak a bőgős személye változott. Mint említettük, Gustavsen kvartettet és nagyobb formációkat is vezet, énekesnőket szívesen kísér, ezek közül legismertebb Silje Nergaard, akinek négy lemezén is közreműködött. A Tord Gustavsen trióról bátran elmondható, hogy méltó folytatója annak a kiemelkedő, az egyetemes zene szempontjából is meghatározó fontosságú sornak, amelyet Bill Evans, Keith Jarrett, Brad Mehldau trói, de hogy Európából is idézzünk egy hármast: az E.S.T., azaz az Esbjörn Svensson Trio neve fémjelez.

De mi is jellemzi Gustavsen művészetét?  Mágikus északi egyszerűség, őszinteség, nyíltság, lelki béke és nyugalom. Mintha csak zenei terápia részesei lennénk, érezzük a muzsika gyógyító erejét. (Nem hiába rendelkezik pszichiáteri képesítéssel is a pianista.) De álljon itt az, amit ő maga mond erről: „A mi mozgásunk kreatív körökkel vagy spirálokkal írható le, ismert zenei vagy lelki témákhoz más megvilágításból, sokrétű tapasztalattal és nagyobb megértéssel közelítünk.” Kell-e ennél szebb ars poetica?  

Társai is méltó partnerei a hol gondosan megszerkesztett, hol pedig teljesen improvizatív zene interpretálásában. Hűséges dobosa, Jarle Vespestad minden formációjában jelen van, új bőgőse, a trió Benjáminja, Sigurn Hole is ráérzett a lírai zene varázsára.  Mindkettőjük szenzitív játékának oroszlánrésze van abban, hogy Gustavsen méltósággal hömpölygő, lassan kibontakozó meditatív zenefolyama ilyen elementáris hatással lehessen a hallgatóra. Jazz ez a javából: kifinomult, intellektuális muzsika, amely építi a befogadó lelkét.

Kiadó: ECM Records – Hangvető

Katalógusszám: ECM 2608  6751618