Madrigal for Christmas

Vannak „bombabiztos” sikert eredményező vállalkozások – közéjük tartozik minden olyan „verzió”, amely újat tud hozni a karácsonyi ünnepkörben aktuális hallgatnivalók gazdag választékában.

Fittler Katalin

A „Madrigal – Marin Constantin” Nemzeti Kamarakórus a román kulturális élet egyik büszkesége. 1863-ban alapította a neves karnagy, akinek nevét viseli. Egykori növendéke a jelenlegi vezető karnagy: Anna Ungureanu, aki a kórus tiszteletbeli igazgatójával, az édesapja munkásságát folytató Ion Marinnal együtt sokat tesz az igényes kóruséneklés továbbörökítéséért. A romániai Madrigálkórus, 2016 óta a „Szabadság, Remény és Béke Nagykövete”, művészi példa és ideál a kórusénekesek ifjabb generációi számára.

A kamarakórus új albumának műsora kaleidoszkópszerű, a változatosság egyaránt kiterjed a stílusokra, és a számok ismertségére. 14 tétel, amelyek közül a zárószám megszólaltatásában gyermek- és ifjúsági kórusok is közreműködnek (amelyek a Cantus Mundi Nemzeti Program résztvevői).

 

 

Tizennégy track, tarka egymásutánban. A kísérőfüzet a szerzőkről nem ad bővebb információkat, sőt, nagyvonalúan kezeli a szerző és az átdolgozást készítő (arranger) minőségeket is. Néha nem is utánjárás kideríteni akár csak némelyikük nemzetiségét is…

A nyitószám amerikai kortárs szerző, Michael John Trotta műve, a Veni, Veni, Emmanuel szöveg megzenésítése. Aztán egy közismert Sweelinck-tétel (Hodie Christus natus est), majd vissza napjainkba: Şerban Nichifortól a műsor legterjedelmesebb darabja, a több ismert dallamot is felidéző Natalis Domini. Ismét Veni, Veni, Emmanuel – ezúttal Kodály megzenésítésében. Aki folyamatosan hallgatja a műsort, bosszankodhat, amiért néha kellemetlenül gyors egymásutánban következnek a számok (nincs idő az egyes tételek „lecsengésére” a hallgatóban!). A népszerű karácsonyi dalokat leginkább csak dallamuk alapján ismerő számára hasznos információ, hogy az Adeste fidelest a 18. századi John Francis Wade jegyzi, és sokan itt találkoznak először az „örökzöld” Jingle Bells szerzőjének nevével is: James Pierpont. Akát meg is jegyezhetjük, hiszen a Jingle Bell Jazzt követően – John Rutter két műve után – Bernhard Hofmann feldolgozásában is hallhatjuk. Hozzátanulhatjuk a Shchedrykhez az ukrán szerző nevét is: Mykola Leontovych. A műsor hatásos fináléjában (A Christmas Blessing, Lloyd Larsontól) a korábban alkalmanként szereplő csengő-bongó ütőhangszereken túl zongorakíséret is szerepel – és hogyan is maradhatna ki a Csendes éj felidézése, értékes talált tárgyként.

A változatos programra nem lehet panasz, az előadás rutinosan magabiztos, és alkalmas arra, hogy az év talán legjelentősebb ünnepköre idején (ismert és ismeretlen darabok sorjáztatásával) kiemeljen a mindennapokból.

 

Kiadó: Sincron 

Katalógusszám: 5756-2