Jazz a felkelő nap országából
Jazzberkekben közismert, hogy az ECM kiadó bátran mer kalandozni a zenei világ legváltozatosabb területein is. Ezúttal Japánba kirándulhatunk egy Európában élő japán dobművész jóvoltából, aki egy német zongoristával és egy francia tenorszaxofonossal szövetkezett. A kompozíciók szerzői többnyire japánok, részben a Sóva-korszak idejéből, részben pedig maga a zenekarvezető, aki négy darabot jegyez, de a két európai: Walter Lang és Matthieu Bordenave is szerepel egy-egy szerzeménnyel.
Márton Attila
Japánban a császárok uralkodási időtartama egy-egy történelmi korszakot képvisel, amely meghatározó a gazdasági, a politikai, és a kulturális élet szempontjából is. Az említett Sóva-éra Hirohito császár nevéhez fűződik, aki a japán történelemben a leghosszabb ideig, 1926-tól 1989-ig uralkodott. A „felkelő nap országában” ez alatt a 63 év alatt olyan változások zajlottak le, amelyek soha azelőtt és azóta sem történtek. Ami a zenét illeti, már a ’20-as, ’30-as években (sőt az előző század végétől) a japánok megismerték a nyugati zenét, de az igazi lavinaszerű változás a II. világháború után következett be. Minden jazzbarát ismeri a műfaj hihetetlen hódítását a szigetországban, de a klasszikus zene és a pop/rock területén is megtörtént ugyanez (gondoljunk csak például a Kodály-módszer iránti óriási érdeklődésre). Persze ez is kétirányú folyamatnak bizonyult: hazai példa Kobajasi Kenicsiró, aki az ÁHZ élén Ferencsik Jánost követte. Ami pedig a jazzt illeti, jobbnál jobb japán jazz-zenészek bukkantak fel Japánban, majd Amerikában és Európában is.
Az említett korábbi szerzők közül felkerült a lemezre a csellista Kenji Miyazawa (1896-1933) Hoshi Meguri No Uta című pentaton szerzeménye, amely mintegy keretbe foglalja a zenei anyagot, hiszen mind az indító, mind pedig a záró szám ez. A legismertebb japán zeneszerzőnek, Rentaro Taki zongoraművésznek Kojo No Tsuki című kompozíciója a lemezt jegyző Shinya Fukumori két kisebb darabjával kombinálva szólal meg a The Light Suite keretében. (Rentaro Taki dallamát Japanese Folk Song címmel még a Thelonious Monk Quartet is lemezre vette!) Az 1944-ben született, ma is aktív énekes, dalszerző, komponista Kei Ogura Ai San San című darabja juttat el a mai időkhöz, végül pedig a trió tagjainak szerzeményei teszik teljessé a zenei matériát.
A japán dobos több hangszert kipróbált mielőtt a dobot választotta: hegedült, zongorázott és gitározott is. Hazájának a múlt század második felében kibontakozó fellendülése idején nőtt fel és alaposan megismerhette a Sóva-korszak zenei világát szülei és nagyszülei jóvoltából. Zenei tanulmányait Amerikában folytatta és a bostoni Berklee-n fejezte be. Érdekes, hogy saját művészete mégsem a jazz hazájában, hanem Münchenben bontakozott ki. Triója francia tenorosát is itt ismerte meg egy jam session alkalmával, a zongorista Walter Langot viszont szülővárosában, Osakában hallotta először. És már együtt is volt a saját formáció.
Fukumori dallamhangszerként kezeli a dobokat, nagyon visszafogottan játszik, kifejezetten emlékeztet a nagy amerikai dobosnak, Paul Motiannak ugyanezen a lemezmárkán nyújtott munkásságára.
Walter Lang zongorista Keith Jarrett-es, lírai játékával óhatatlanul főszereplője a produkciónak. A balladisztikus számokban remekül érvényesül a zongora szabad lebegése. A szaxofon mestere, Matthieu Bordenave remek választásnak bizonyult: könnyű, levegős, fuvolaszerű játéka tökéletesen illeszkedik a varázslatos, éteri muzsikához.
Mindhárom zenész maradéktalanul képes volt a Sóva-korszak komponistáinak darabjait a jazz eszköztárának felhasználásával autentikusan interpretálni, az egzotikum keresése nélkül. Ily módon az ebben a modorban komponált saját szerzemények már nem jelentettek semmi nehézséget a három művész számára az egységes hangzásvilág létrehozásában.
Cím: Shinya Fukumori Trio: For 2 Akis
Kiadó: ECM Records – Hangvető
Katalógusszám: ECM 2574 5788817