Itt megtisztul a lélek…

Cicero mondásaként elhíresült, hogy háborúban hallgatnak a múzsák – ám a zenetörténetből megannyi példa hozható, hogy „szorongattatások idején” a prózai szavakba nem foglalható mégiscsak hangot kapott; dallamköntösben (akár a vox humana erejében bízva, akár hangszeres megszólaltatásra számítva) reménykedően kifejezésre juttatott fohászok, vigasztalások születtek. Heinrich Schütz (akitől a Kleine geistliche Konzerte a harmincéves háború borzalmaira való reflexió) idősebb kortársának, a nagy német egyházzeneszerző és teoretikus Michael Praetorius műveinek rögzítésében feltehetően korunk járványveszélye, a pandémia is szerepet játszott.

Fittler Katalin

Zeneileg képzett muzsikusok barátival 2015-ben alapított olyan együttest Jeroen Finke, amelyben énekesekkel és historikus hangszereken játszó hangszeresekkel vállalkozik elfeledett vagy ritkán játszott művek megszólaltatására. A főként szűkebb környezetében ismert „La protezione della musica” 2020 novemberében, a koronavírus idején készítette a felvételt. A gesztusban benne van az „Aus tiefer Not” állapot-érzete csakúgy, mint az a szándék, hogy az ismert egyházi énekek feldolgozásaival a lelkierőnek adjanak „vitamininjekciót”.

 

 

Az együttes vezetője sokoldalúan képzett muzsikus, széles zenei látókörrel. Korhű hangzásra törekszik, szívesen választ olyan helyszíneket, ahol annak idején is hasonlójellegű zenék szóltak, és a hangszerválasztásnál is törekszik a hiteles hangzásra. Az együttes örömmel fogadja a lehetőségeket, amelyek segítik elképzeléseik megvalósítását. Alapvető jellemzőjük a műgond – erre vall a kísérőfüzet kivitelezése. A kétnyelvű tájékoztató szövegen túl a szövegek közlését csakúgy fontosnak tartották (az ismertetőkhöz hasonlóan két nyelven, németül és angolul), mint az orgona regisztrálásának a részletes feltüntetését.

Hét énekes mellett hét hangszeres szerepel a felvételen, ahol a templomnak nemcsak az akusztikai terére figyeltek, hanem a szerzői utasításokat is betartották, amikor egy tételben két orgona társul a kislétszámú consorthoz. Két tételben cink, két harsona lant és teorba társulása színesíti a hangzást. Kilenc tételt hallunk a Musae Sioniae különböző köteteiből, a befejező tétel a Polyhymnia caduceatrix et panergyrica című gyűjteményből való. 

Az előadók – indokoltan – feltételezik a hazájukban főként közismertnek tekinthető egyházi énekek ismeretét a mai hallgatóság körében is. Az összeállítás nyitószámaként a Vater unser im Himmelreich orgonán szólal meg, majd rögtön követi ezt az énekelt-hangszerkíséretes verzió. A 46, zsoltár szövegén alapuló Luther-szöveg többször visszatérő főgondolatként szövi át a hallgatnivalót. A szöveges verzió után korálfantázia alapgondolataként halljuk újra a dallamot. A műsor „nagyformájának” a középrészében két terjedelmesebb tétel (Lobet den Herren és Her Gott, dich loben wir) közjátékaként csendül fel continuo-kíséretes duettként a Christe der du bist Tag und Licht. A folytatásban még háromszor halljuk a címadó dallamot, különböző hangszínvilágban, egyaránt meggyőző, a hit erejétől áthatott előadásban. 

Bő órányi hallgatnivaló, amely keskeny nyomtávra tereli a figyelmet, egyszersmind életérzéssé téve a hallottakat. Erre az időre megszűnik a tényleges környezet, a mindennapi apró-cseprő gondokkal és bosszúságokkal. Sarastróval szólva: itt megtisztul a lélek…

 

Kiadó: arcantus 

Katalógusszám: arc 21017