Határok nélkül
A XX-XXI. század művészi vagy komolyzenéje sokak számára olyan hangzásvilággal párosul, ami gyakran nem szép, nem dallamos, ezért a korábbi korszakok muzsikáját keresik. Holott éppen a kortárs zene az, ami tükrözi, vagy leképezi azt a kort, amelyben élünk. A szórakoztató zene térnyerése sem ösztönöz mindenkit arra, hogy meghallgassanak egy-egy nemrég keletkezett komolyzenei darabot. Solti Árpád szerzői lemeze ezt a két feltételezést oldja föl. A 11 művet tartalmazó, fekete-fehér borítójú kiadvány minden szempontból rendkívül izgalmas. A mai hallgatóhoz szól a szerző, így a mai vagy a közelmúlt zenei világából is építkezik.
Lehotka Ildikó
A Cooltrain 2013-ban, Szűcs Péter klarinétművész felkérésére készült, ő is játssza a szólamot. A címadás remek, a szerző utal a legendás amerikai jazz-zenészre, a komponista-szaxofonos John Coltrane-ra, és nem mellesleg egy utazásra invitál. A Fourplay jazzformáció egyik száma is a Cool train címet kapta. Solti a darabot Brüsszelben komponálta, az elektroakusztikus mű és a klarinét szólama érdekes hangzást nyújt.
A 2009/2018-as Quasi-cadenza Tóth Zsolt klarinétművész felkérésére íródott, a lemezen a fuvolás és altfuvolás változat szólal meg. Ez a verzió Dratsay Ákos fuvolaművész javaslatára készült, a lemezen Bán Máté játssza a fuvolaszólamot. A cím jelzi, hogy a fuvola virtuozitását, hangterjedelembeli és egyéb lehetőségeit kiaknázva írta a szerző a két szakaszból, egy lassú, mélyebb hangtartományt használó és egy gyors részből álló darabot. A 2019-es darabot – A Prayer Against Curse – szintén Dratsay felkérésére komponálta a zeneszerző, eredetileg piccolóra és zongorára, a lemezen hárfán és piccolón (Bán Máté) szólal meg a háromszakaszos darab. Solti egy korábbi darabjának hangkészletét is felhasználja a műben. Femme et chatte – már a cím is sejteti, hogy egy könnyedebb hangvételű, 2017-ben komponált darab hangzik el. A kompozíció keletkezésének története különös-különleges: a szerző egy telefonhívást kapott, hogy azonnal írjon egy dalt. A darab egy óra alatt készült el, egy csipetnyi Poulenc, egy csipetnyi jazzharmóniasor és kellemes dallam ötvözetét halljuk. A hárfa (Razvaljajeva Anasztázia), a kürt (Opauszki Gergely György) és fölöttük Harcsa Veronika hangja megkapó hangulatot nyújt.
A négy timpanira íródott Szonatina I., II., III. a lemezen szereplő művek közül a legrégebbi. A szuggesztív darab izgalmas ritmikája egyedi, maga a hangszerválasztás sem mindennapos, Palotás Gábor játéka karakteres.
2019-ben készült a Jesus walks on Water. A darab műfaja szólókantáta, amely énekhangra készült, Harcsa Veronikát halljuk. Különleges hatást nyújt az, hogy az énekes „saját magával” énekel – a technikai lehetőségeknek köszönhetően. Harcsa Veronika a szerzője Listen to me Now című darabnak, melyet Solti öntött új formába, a hangszerelés más dimenzióban mutatja a darabot. A Shapeshifter című kompozíció (Gyémánt Bálint darabja) szintén egy újragondolt mű. A címadó - és a kompozíciók sorában a legnagyobb terjedelmű - Shut it down elektroakusztikus kompozíció, amely a Shadanga Duo felkérésére készült. Ez a háromrészes egy mű is a mai szórakoztató zene egy elemét hangsúlyozza.
Solti darabjaiban hol nyilvánvalóan, hol inkább csak sejthetően jelenik meg a mai, fiatalok által kedvelt zene egy vagy több sajátossága. A groove-os hangzás, a jazz, az experimentális zene, a techno fűszerezi a darabokat, de egyedi nézőpontból láttatva. A darabok tükrözik azt a színes zenei világot, amelyben élünk, a klasszikus zenétől a mai zenei megoldásokig. Karmesterként Derecskei András működött közre.
Az angol nyelvű műismertető hasznos segítséget nyújt a darabok értelmezéséhez. Sajnos nem derül ki, hogy a Szonatina egy háromtételes ciklus, vagy három különálló darabot hallunk. Az előadók nevét egy-egy darabnál érdemes lehet kiírni, hiszen lehet olyan hallgató, aki az előadó alapján keresi a felvételt. Érdekes a lemez, talán a fiatal zenehallgatókat is ösztönözni fogja a komolyzene, a kortárs zene hallgatására.
Kiadó: MZK
Katalógusszám: MZK 024