Hat szonatina

Ha Busoniról van szó, a hat szonatináról is elmondható, hogy „nem semmi” – ráadásul Victor Nicoara felvétele mást, többet is tartalmaz: négy rövid terjedelmű darabot (a címbeli „Albumblatt” hasonlóképp gyanakodva fogadható, mint a „Sonatina” – hasonlóképp megannyi zeneirodalmi „rokonhoz”: bagatellekhez, vázlatokhoz), egy töredéket, valamint a zongoraművész egy kompozícióját. 

Fittler Katalin

Ferruccio Busoni neve elsősorban csodagyerekből lett virtuóz zongoraművészként ismert széles körben – a szakma, elsősorban a billentyűsök, átiratkészítőként és közreadóként tartják számon. Az elismerés - személyes megtapasztalások híján – távolságtartó, formális marad, mert a közeledéshez a műismeret vezetne, a személyes tapasztalatoknak köszönhető érzelmi töltéssel. Victor Nicoarának köszönhetően intenzív impulzust kap a hallgató, késztetést arra, hogy „felfedezze” magának Busoni zenéjét.

Ugyanarra az eredményre jut az is, aki a felvétel meghallgatásával kezdi az ismerkedést, s az is, aki előbb a kísérőfüzetet olvassa el. Az előbbi utat követők számára meglepő (és rendkívül megnyerő) tapasztalatot jelent, hogy egymást kölcsönösen „hitelesíti” a zene és a szavakba foglaltak összessége. A zenehallgatás „tapasztalatainak” frappáns megfogalmazása tudatosítja a befogadói érzéseket, mintegy megerősítve: jó úton jár. Helyettünk fogalmaz meg lényegi meglátásokat a művész, aki maga is úgy viszonyul potenciális hallgatóságához, mint amiképp Busoni zenéje bármely idők közönségéhez: személyes közvetlenséggel, ám távolságtartóan. 

 

 

A művész megosztja az érdeklődőkkel elementáris hatású találkozását Busoni zenéjével, az értéshez szükséges anyagismeret megszerzését, melynek köszönhetően méltán vehette a bátorságot, hogy a felvétel utolsó trackjeként saját „Quasi Sonatina”-ját játssza, amely mintegy reflexió Busoni zongoradarabjaira.

Busoni virtuozitásának intenzív jelenlétéről tanúskodik, hogy szerzőként nincs tekintettel a potenciális előadók (feltételezhető) technikai felkészültségére. Nem csoda tehát, hogy kevesen vállalkoznak a darabok megszólaltatására. Ugyanakkor az is – akár már hallás alapján is – nyilvánvaló, hogy Busoni nem afféle fitogtató erőpróbának szánta ezeket a darabokat, hanem a neki rendelkezésre álló kifejezőeszközök gazdag szókincsével élt. Az Albumlapok és a Nuit de Noël rövidebb lélegzetű, afféle tagoló szerepet játszik a program egészében. Az is e darabok sajátja, hogy nem pusztán etűdszerű technikai perfekciót igényel az előadótól (bár az sem kis feladat), hanem mintegy együttgondolkozásra készteti, tudatos formai építkezésre. Ebben remek partnere a román származású, zongora- és zeneszerzés tanulmányait Angliában tökéletesítő, Berlinben élő zongoraművész. Aki tudását és tehetségét bevallottan ama nemes cél szolgálatába állította, hogy előadásával – közvetítőként – lecsökkentse azt a távolságot, amely nehezíti a szerző és hallgatósága „egymásra találását”. 

Óhatatlanul is egy régi rádiós műsorsorozat címe jutott eszembe: „Helyettem írták”. Nos, Nicoara „helyettünk” játssza Busoni zenéjét, amely az értő interpretációnak köszönhetően elismert-tiszteltből szerethetővé vált. Vannak „könnyebben” népszerűsödők (mármint hallgatnivalóként!), mint a 6. szonatina (Sonatina super Carmen), vagy a szívmelengető Nuit de Noël – de valamennyi hang-építmény felfedezésre váró hangzástér-élmény!

Nicoara mindenre kiterjedő körültekintésének szép mozzanata, hogy a berlini Meistersaalban rögzített felvételhez azt a régi Steinway-hangszert választotta, amelyen annak idején Wilhelm Kempff Beethoven összes zongoraszonátáját örökítette meg… És itt nem a tény információ-értéke lényeges, hanem az a körültekintő kutatás, amelynek eredményeként e hangszer mellett döntött. És csak örülhetünk, hogy volt lehetősége ilyesfajta hangzáselképzeléseinek megvalósítására.

Vélhetőleg a hangszerválasztással is összefügg, hogy a felvétel dinamikai szintje dicséretesen „hallgatóbarát”: mesterséges beavatkozásoknak nyoma sincs, és a dinamikai szintje olyan, hogy egyaránt ideális bármilyen lejátszóberendezés alkalmazásakor (beleértve a fülhallgatós megoldásokat).

 

Kiadó: hänssler CLASSIC

Katalógusszám: HC20086