Boszorkányosság – időtlenül és kortalanul
Az internetes keresés szinte határtalan lehetőségei során gyakran „visszapattan” az érdeklődő, ha személyek (művészek) életkorára kíváncsi. Akkor is, ha nem öncélú, indiszkrét kíváncsiság vezérli, hanem csupán a PR-érzékenyen hatásos életrajzokat szeretné kontrollálni. Mert napjainkban, amikor a nagyszámú nemzetközi verseny szinte korlátlanul elérhető, könnyen félrevezető lehetnek a valósághű adatok is. És főként: az sem mindegy, hogy hány éves korban kerülnek kirészletezésre az ígéretes pályakezdet sikerei – esetleg diszkréten háttérbe szorítva a későbbi, szürkébb éveket. Ráadásul az eseménytelen esztendők jelenthetik a felkészülés, az elmélyülés idejét – s talán épp a befektetett, intenzív munka eredményéről ad számot valamely felvétel.
Fittler Katalin
A DUO IMTAKT felvételének címlapjáról - korunk vizuális elvárásainak megfelelően - széles (némiképp beállított) mosollyal két fiatalos hölgy tekint ránk, életkorukra még szakmai életrajzuk alapján is csak nagy hibalehetőséggel tippelhetnénk. A belorusz Olga Dubowskaja mandolinon és domrán játszik, az ukrán Olesya Salvytska zongorista. Hamburgban élnek, 2005 óta tartják életben kamara-társulásukat. Kiváltképp Olga Dubowskaja sokoldalúsága elismerésre méltó: domra- és mandolintanulmányok után karmester- és alapfokú zenetanári képesítést szerzett, s a megszerzett tudást mindeme területeken kamatoztatja, sőt, még (hangszertörténeti) könyvet is írt. Zongorista-partnerének életében a pódium változatos lehetőségei érvényesülnek.
Mandolinvirtuóz – olvashatjuk Dubowskajáról több forrásban, s valóban, a technikai perfekció indokolja ezt a besorolást. Mégis többre értékelhető zenélésében az a kulturáltság, amelynek birtokában biztos formálókészséggel, széles dinamikai skálán juttatja érvényre hangszerének hangjait. Ráadásul érzékelhető törekvéssel arra, hogy a pengetős hangszert dalolásra késztesse.
A 2018 nyarán rögzített felvétel műsorát jó esetben „keresztmetszetként” értékelhetjük, a nagyrészt átiratokból álló pengetős-repertoár sokszínűségét illusztrálandó. Eredeti kompozíciókkal kezdődik, Beethoven-tételekkel (Sonatine WoO 44a, Andante con variazioni WoO 44b), majd Vivaldi egy mandolinversenyének (RV 425) nyitótételével folytatódik (vajon miért nem az egész művet hallhatjuk?!). Más légkört áraszt egy epizód: Mozart Törökindulója Fazil Say átiratában – ebből kiderül, a nemritkán kísérőként szereplő Salvytska stiláris jártassága a „szórakoztató” jellegű, sajátos technikát igénylő játszanivalók területén is. Aztán ismét Dubowskajára figyelünk: albumlap-jellegű tételek következnek, nemritkán táncok – de ami igazi örömteli perceket okoz: zene hazája muzsikájából. Valery Ivanov (*1948) nevéhez fűződik az album címadó dalának feldolgozása, a vele egyidős Alexander Tsygankov nevével két műsorszámnál találkozunk (belorusz románc és cigánydal hangszerelőjeként). A szerzők listáján szerepel még (a kiadványon szereplő írásmóddal) Tarrega, Mezzakappo, Lyadov, Tchaikovsky, Rachmaninoff és Larionov, ez utóbbitól, Vera Gorodovskaya átiratában) a közismert Kalinka szerepel.
Ami az interpretációt illeti, a sokoldalú, magas szintű képzésben részesült előadók tudatossága érvényesül – de hasonló mértékben az a céltudatosság is, amely már-már hatásvadászatnak tűnik, szinte parodisztikus eltúlzásával egy-egy kétségkívül hatásos mozzanatnak. Talán az általuk kultivált, moderált hangversenyek során szoktak rá ilyesfajta manírokra – amelyekre aligha lenne szükségük, hiszen játékuk nem szorul efféle pótszerekre. Kirívó fűszerek a zamatos muzsikában – a figyelem meghökkentésére avagy maga-maguknak unaloműzőnek a rutinossá vált darabokban? Meglehet, mindösszesen palettájuk színskáláját akarták izgalmasabbá tenni néhány meghökkentő gesztussal.
Kiadó: Profil – Hänssler
Katalógusszám: PH20013