Analitikus interpretáció

Az 1994-ben megalakult Jacques Thibaud Vonóstrióban az alapító tagok közül jelenleg már csak a hegedűs, Burkhard Maiss játszik, ő hagyományozza át időről-időre változó muzsikuspartnereinek azt a meghatározó jelentőségű kamarazenei tanulságot, amelyet attól a két magyar muzsikustól kapott, akiknek sokat köszönhetett az együttes „első generációja” (Sebők György és Varga László; Maiss mindkettejük mesterkurzusán is továbbképezte magát). A gordonkás Bogdan Jianu mintegy két évtizede partnere, a generációval fiatalabb Hannah Strijbos a trió legújabb brácsása.

Fittler Katalin

Gyakran összkiadás-formátumban gondolkodó korunkban semmi meglepő nincs abban, hogy programként Mozart „összes” vonóstrióját hirdeti a cím. Ami a tartalmat illeti: az egyetlen monumentális, kései opusz, az Esz-dúr divertimento (KV 563) foglalja el a terjedelem nagyobbik felét, a többi helyre öt „Adagio és Fuga” kerül (a KV 404a hatos sorozatából), melyekben a fúgák mindegyike Bach-mű átirata. „gratis als Download” címkével irányít a borító a tartalom felsorolását követően az „audite.de”-hez, ahol hozzájutni a 6. (f-moll) Adagio és Fuga tételpárhoz (melynek fúgatétele W. Fr. Bach kompozíciójára vezethető vissza), valamint egy töredékes vonóstrióhoz (G-dúr tétel, KV Anh. 66 / KV 562e). 

Egyvégtében hallgatva a felvételt, óhatatlanul is arra kellett gondolnom: LP-korongon, oldalváltással, eleve biztosított lenne az a „szünet”, amely a program mindkét részének kijár. A mintegy háromnegyed órás hat tétel egész embert kívánó hallgatnivaló, és érdemes megújult figyelemmel kezdeni a tételpár-ciklust is.

 

 

Úgy tűnik, a berlini Traumton Studio méltó a nevéhez; az ott készült felvétel maximálisan kielégíti azok vágyait is, akik szeretnének „mindig mindent” plasztikusan hallani a zenei faktúrából. A három művész érezhető tudatossággal törekedett olyan hangzásra, amelyből egyenlő arányban veszik ki a részüket. Néha már szinte túlontúl feltűnő ez a szinte analitikus interpretáció, amely elsősorban a befogadói intellektushoz szól. Gyakorló koncertező művész tanácsolta pódiumművésznek készülő gyermekének, hogy a pódiumon mindent „túlozva kell játszani”. Érdemben értékelve a tanácsot, valóban megszívlelendő – s mintha valami hasonlóra törekedett volna felvételünk triója is. Ami csak azért kár, mert az élményt-közvetítő spontaneitás elé törekedett valami, ami szinte gátolja a hallgató „belefeledkezését” a muzsikába. Tény: ilyen jellegű „átvilágított” előadást hangversenyprodukciótól aligha várhatunk. Sérült az a virtuális tér, amely jó esetben érződik a felvételeknél – mintha beláthatatlan sokasághoz szólna ez a zenélés, azzal a szándékkal, hogy távolról is jól kivehető legyen minden. „Közelről” viszont szinte elidegenítően hat a perfekciónak ez a kétségkívül magas színvonala.

 

Kiadó: Audite

Katalógusszám: AUDITE97773