A zene gyógyereje a nehéz helyzetekben - 2. rész
A legutóbbi írás alkalmával bepillantást nyerhettünk a járványhelyzet lélektani hatásaiba dr. Ohár Andrea segítségével, aki két különböző szakterület sajátos találkozási pontjának perspektívájából beszélt a zene gyógyító hatásairól. „A zene szeretetét átadni képes vállalkozás” egyik megálmodójaként és menedzsereként, illetve pszichiáterként praktizáló orvosként beszélt a pandémia és a zene kapcsolatáról. A beszélgetést most a pandémia okozta sebek gyógyulásával, a zenehallgatás kiemelt szerepével és a zene gyógyító erejével folytatjuk.
Könyves Klaudia
- A zene gyógyító hatása manapság már köztudott tényként él közöttünk - és az Ön szavait idézve: „ezen a ponton kapcsolódik össze elválaszthatatlanul a lélektan és a zene.” Pszichiáterként milyen tapasztalatai vannak a zene gyógyerejéről? Hogyan és mi mindenre képes hatással lenni a zene?
- A zene, a zenei élmény hatására létrejött tudatállapot-változás az érzelmi állapot, a szociális aktivitás, a tudatossági szint változását eredményezi. Mérésekkel és képalkotó eszközökkel igazolható, hogy a zene hatására változnak, átalakulnak az agyi aktivitás-mintázatok, amelyek ilyen módon direkt hatást gyakorolnak az emlékezésre, a szorongásra, az érzelmeinkre. Kísérletileg igazolható a zene élettani pozitív hatása a vegetatív idegrendszer működésére, a szív- és keringési rendszerre, a légzésre. Egyrészt képes dinamizálni a depressziós, introvertált embert, másrészt képes relaxált állapotot létrehozni a szorongással küzdő emberben, a feszültséggel teli élethelyzetekben. A zene segítségével továbbá létrejön az önreflexiókon túl egyfajta kreatív öngyógyító folyamat is. Ezt gyakorlatilag mindenki megtapasztalja, amikor egy fárasztó, stresszel teli nap után leül és meghallhat otthon egy számára kedves zeneművet. Ez segít relaxálni, felidézni a napközben megtörtént negatív, megoldhatatlannak tűnő eseményeket, és sokszor azokat újra felidézve pozitív, már megoldható keretbe helyezni. Kodálytól származik az a rendkívül találó idézet, miszerint „vannak a léleknek régiói, melyekbe csak a zene világít be.” Az éneklés, a saját hanggal való kommunikáció, az improvizáció nagyon aktívan mozgósít az egyénben érzelmeket, élményeket és érzéseket, sokszor felszínre hozhatók ezen folyamatok által olyan elfojtott, nem verbalizálható élmények, amelyek egyéb terápiás eszközökkel csak nehezen érhetők el. Ettől is lehet a zene egyszerre ellazító és mozgósító. Zeneterápiáról pedig akkor beszélünk, amikor a képzett zeneterapeuta annak érdekében használja a zenét vagy különböző zenei elemeket egy tervezett folyamatban, hogy gyógyító folyamatok jöjjenek létre. A zeneterápia célja a sérült funkciók helyreállítása, a jobb életminőség létrehozása. A zeneterápiás gyakorlat ezért is követel meg zenei és pszichoterápiás képzettséget egyaránt, hiszen a terapeutának nagyon tudatosan kell alkalmaznia a zenét mint eszközt, tudnia kell, milyen zeneművet, mikor és miért alkalmaz.
(Az Allegro Audio bemutatóterme - forrás: Allegro Audio)
- Hogyan hatott a pandémia a zenehallgatási szokásainkra, a zenéhez való viszonyunkra? Milyen tapasztalatai voltak ezzel kapcsolatban?
- Egyértelműen érzékelhető volt a pandémiás időszakban, hogy felértékelődött a zenehallgatás, mint a szinte legkönnyebben elérhető kulturális lehetőség és egyben relaxációs eszköz. Sok olyan lehetőség nyílt meg a zenei élményszerzés területén, amelyekre azt megelőzően nem gondoltunk, vagy nem voltak olyan hangsúlyosak ezen a területen. Nagyon sok jó és innovatív kezdeményezés született, megnyíltak és a szélesebb közönség számára is elérhetővé váltak zenei könyvtárak és sok koncert is felkerült a világhálóra. Ez természetesen nem tudta teljes mértékben pótolni az élő zene nyújtotta élményt, de mégis segített abban, hogy közel maradjunk a zenéhez. Segített abban, hogy a bezártság, a félelmeink által létrejött negatív lelkiállapotot a zenével való találkozás pillanataira feloldjuk. Segített abban, hogy megmaradjon bennünk a kitartás, a bizakodás, a hit.
- A pandémiás időszak tapasztalatai vajon milyen üzeneteket hoztak magukkal? Milyen felismerések, átalakulások, változás-lehetőségek bontakoztak ki? Milyen feladatokat adott nekünk ez az időszak?
- A magánéletemben, a szakorvosi praxisomban és az Allegro Audio-ban végzettmunkámban is sok tanulságot lehetett levonni a pandémia során megélt élethelyzetből. Bár jobb lett volna nem ilyen módon szert tenni ezekre a tanulságokra és tudásra, azonban ha már megtörtént velünk mindez, legyünk bölcsek, és építsünk be az életünkbe minél több tapasztalatot és tanulságot, továbbá merítsünk erőt a további életünkre.
A legfontosabb talán a tudatosságra való törekvés és a megfelelő fontossági sorrend kialakítására az életünk során. Fontos, hogy tudjunk különbséget tenni fontos és kevésbé fontos helyzetek és feladatok között. A legfontosabb tanulság talán az emberi élet sérülékenysége, törékenysége. Sokan ebben a helyzetben döbbentek rá, hogy nem szabad, nem érdemes holnapra halasztani az egészségtudatos életmód kialakítását, amibe bele tartozik a helyes táplálkozás, a testmozgás, a rendszeres szűrővizsgálatokon való részvétel, a relaxáció és természetesen a zenehallgatás is. A pandémia felhívta figyelmünket arra, hogy mennyire meghatározóak az életünkben az emberi kapcsolataink. Azt mindenképpen tovább kell vinnünk a következő időszakra, hogy fordítsunk időt és figyelmet az emberi kapcsolatainkra, a szeretteinkre, barátainkra, munkatársainkra. Fontosabbá vált az érintés, egy ölelés, a kézszorítás, egy puszi, mert nagyon hiányzott nekünk a távolságtartás idején. Felértékelődött egy beszélgetés, egy közös élmény a koncertteremben, moziban vagy színházban. És felértékelődött minden olyan érték, amely az emberi létünkhöz kapcsolódik: a zene, a kultúra, a fesztiválok, a gasztronómiai élmények, vagy akár egy séta a parkban.
(Az Allegro Audio bemutatóterme - forrás: Allegro Audio)
- Tapasztalatom szerint az egyik legnagyobb kihívás a mai fiatal generációk életében az elmélyülés megélése. A sok inger és a feldolgozhatatlanság mértékét súroló információáradat nem teremt lehetőséget a flow-élményre, az elmélyült tevékenység örömének megélésére. A statisztikák is azt mutatják, hogy a zenehallgatási szokásaink felszínesek, utazás vagy egyéb tevékenység közben hallgatnak zenét a fiatalok és leginkább jellemzően nem csúcsminőségben… Mit gondol, hogyan lehetne ráirányítani a fiatalok figyelmét az elmélyült, minőségi zenehallgatás igényére?
- Talán nem véletlen, hogy a saját fejlesztésű integrált erősítő család a FLOW nevet viseli, kicsit viccesen úgy szoktam fogalmazni, hogy én vagyok a névadó kereszt anyja! Egyébiránt egy 15 éves kamaszfiút nevelve egészen közeli tapasztalataim és élményeim vannak a mai fiatalok szokásairól, életmódjáról, bármilyen területen történő elmélyüléséről. Természetesen a zene világában is. Határozottan hiszem, hogy a mi felelősségünk, hogy miként segítjük a fiatalok minőségi zenehallgatás iránti igényének, igényességének kialakulását. Azt tapasztalom, hogy amikor sikerül megfelelő motivációt és számukra is elfogadható célt, célokat kialakítani, sokkal könnyebb involválni őket folyamatokba. Legyen az tanulás, munka, vagy a zene világa. A mi fiunk is teljesen más zenei irányzatokat hallgat, számunkra sokszor kicsit ijesztő is az a világ, annak ellenére, hogy kisgyermek korától volt része koncertélményekben, nagyzenekari előadásokat és operaelőadásokat hallgatott velünk. Persze a kamaszkor beköszöntével már nem könnyű elcsábítani őt a szüleivel egy koncertre, csak elvétve sikerül, de azt látom, hogy fejlődik a személyisége, érnek benne azok a folyamatok, amelyek a zenei igényesség kialakulását is magukkal hozzák majd.
Azzal kapcsolatban, hogy lesz-e, lehet-e változás ezen a téren, szintén bizakodó vagyok. Azon túl, hogy a család – mint a nevelés legfontosabb és elsődleges színtere – nagyon fontos a személetformálás, az igényesség és tudatosság kialakításában, azt gondolom, hogy a zenei oktatásnak, az iskolának hatalmas szerepe van abban, hogy milyen alapokkal fog rendelkezni a következő generáció a zenével való kapcsolat megalapozásában. Azt is személyes tapasztalatból tudom, hogy a zeneiskolai zenei oktatást nem könnyű beilleszteni a mai gyerekek életébe. Nekünk nem sikerült, bár nagyon szerettük volna… Többek között ezért is tartom nagyon fontosnak az általános iskolai zeneoktatást. Kodály Zoltán munkásságát nem lehet elégszer hangsúlyozni, ő az óvodai és iskolai zeneoktatás területén felbecsülhetetlen értéket hozott létre, amely értéket a mai kor oktatásának, emberének is tovább kell vinnie. Kodály fontos szerepet tulajdonított az iskolai zenei élmény létrejöttének, egy közismert idézete szerint: „Sokkal fontosabb, hogy ki az énektanár Kisvárdán, mint hogy ki az Opera igazgatója. Mert a rossz igazgató azonnal megbukik. De a rossz tanár harminc éven át harminc évjáratból öli ki a zene szeretetét.” (Dr. Váradi Judit: A zenei nevelés gyökerei). A mi felelősségünk, hogy hogyan használjuk, hogyan sokszorozzuk meg ez a kincset, azt az értéket, amely Kodály Zoltán örökül hagyott ránk.
(Az Allegro Audio bemutatóterme - forrás: Allegro Audio)
- Végre újra elindultak az Allegro Audio klubtalálkozói – mit terveznek az idei évadra?
- Az Allegro Club pandémia előtti utolsó találkozója 2020. februárban volt, sajnos a márciusra meghirdetett összejövetelt már nem tudtuk megtartani. Nagyon sok pozitív visszajelzést kaptunk azzal kapcsolatban, hogy a közönség várja az újabb összejöveteleket, hiszen azon túl, hogy sok szakmai ismeretet lehet szerezni a beszélgetések során, sok érdekes tapasztalat megbeszélése történik, nagyon értékes beszélgetések, eszmecserék is részei ezeknek az estéknek.
Nagyon örültünk, hogy idén szeptemberben újra elindulhatott a club, az első összejövetelt nagy várakozás előzte meg. Azért, hogy megmaradjon a kontinuitás a pandémia előtti időszakkal, folytattuk, illetve befejeztük az analóg zenehallgatás történetének, eszköztárának bemutatását. Szalai László hangmérnök révén bepillantást nyertünk az analóg lemezjátszás egy különleges szegmensébe, amikor prezentálta a HOLBO hanglemezjátszó futóművet, amely – sok egyéb érdekessége, és különlegesnek mondható technikai megoldása mellett – tangencionális hangkarral rendelkezik. A lemezjátszó konstruktőre és egyben gyártója a szlovéniai illetőségű Boštjan Holc, akinek bő két évtizednyi kutató-fejlesztő munkája eredményét ismerhettük meg. A társaságnak lehetősége volt meghallgatni jó néhány hangzó zenei illusztrációt.
Bízunk abban, hogy folytatódhat a klubélet az Allegro Clubban, az év további részében már a digitális zenehallgatás világába tekintünk ki. Az első, október végére tervezett összejövetelen a digitális hangrögzítés történetével indítjuk a témát.
Tavaly elmaradt az évzáró klub. A 2019-es évet egy kis zenei házi koncerttel zártuk. Akkor Hábetler András magánénekes, a Magyar Állami Operaház társulati tagja hívta meg a jelenlévőket egy operautazásra és igazi ünnepi hangulatot teremtett. Az élő zene közelsége és varázsa elementáris erővel hatott a közönségre és minden jelenlévőt magával ragadott. Akkor eldöntöttük, hogy minden évet hasonló varázslatos élménnyel zárunk a klubban. A tavalyi elmaradt, de az idei évre már készülünk, most kamarakoncertet tervezünk, de a részletek még titkosak.
Bízom benne, hogy sok éven át tudunk ilyen módon is eleget tenni a klub létrehozásakor megfogalmazott törekvésünknek, mely szerint hagyományt és értéket szeretnénk teremteni a zenei kultúra és közösségépítés megőrzésével.