A stílus: improvizáció
Az ECM gondozásában jelent meg Marc Sinan és Oguz Büyükberber műfajilag besorolhatatlan, leginkább talán jazznek nevezhető lemeze.
Pázmándi Gergely
Marc Sinan török-örmény-német származású gitáros disztinktív játéka nem csak öröksége egzotikus összetételének köszönhető, hanem klasszikus műveltségének is. Hangzása igen széles spektrumot ölel fel, a fémhúros és a klasszikus gitárnak egyaránt mestere, s jártas a kortárs komolyzenében is. Oguz Büyükberbert Isztambulban az ECM törökországi képviselője hozta össze Sinannal, remekül ráérezve a két muzsikus egymáshoz való affinitására. Büyükberbert (klarinét, elektronika) gyermekkora óta a török zene vette körül, autodidakta volt, majd Amsterdam jazz tanszékén végezte tanulmányait. Tekintve, hogy mindkét muzsikus jártas az improvizációban és a komponálás területén is, ezenkívül tradicionális gyökerekből is táplálkoznak, készen állt a terep egy érzékeny, őszinte és egyedi világ kibontakoztatására.
A 2016-ban Oslóban felvételre kerülő album a White címet viseli, s mindkét zenész saját kompozícióit megcsodálhatjuk rajta. Sinan az Upon Nothingness, Büyükberber pedig a There főcímmel ellátott kompozíciókat jegyzi, de munkásságuk során kialakult szoros szakmai kapcsolatuk és barátságuk következtében egymás szerzeményeit is át-átalakítják, így néhány darabot ketten jegyeznek.
A lemez hangulatáról, vagy egyéb attribútumairól nehéz szavakban nyilatkozni – a darabok változatos szerkesztési elvek nyomán épülnek fel, de mesterkéltségnek jelét nem mutatják. Helyette a zenészek bámulatos ízléssel és magabiztossággal uralják a kortárs és a tradicionális improvizáció elemeit egyaránt. A lemeznek azonban ez nem minden különlegessége. Sinan sorozatában több alkalommal hallunk részleteket, vagy foszlányokat olyan történelmi korú hangfelvételekből, melyek az első világháború idején örökítették meg a Németországba hurcolt örmény hadifoglyok énekeit, ezzel a genocídium előtti – és alatti – örmény szellembe engedve betekintést.
Ha valakinek eddig még nem sikerült felkelteni az érdeklődését, akkor az eddigiekhez képzeljük még hozzá az elektronika (effektprocesszorok, visszhangeffektek) ízléses és minden esetben indokolt használatát. A többnyire Büyükberber által kezelt technika jól időzített és megfelelő arányú. A különböző téreffektek révedező visszhangjai belerántják a hallgatót a kompozíciók történeteibe.
A White egy olyan lemez, melyet aligha lehet egy, vagy két megközelítő stílusbeli határozószóval kategóriába kényszeríteni. Az anyagban a jazz, a minimál és a kortárs zene számos árnyalatát megfigyelhetjük, amellett, hogy az album jelentős része – bizonyos irányelvek mentén ugyan, de – improvizáció. Sinan és Büyükberber bizonyítja, hogy a zenei kommunikáció és a kreativitás képes valódi, érzékeny és értékes művészetet eredményezni.
Kiadó: ECM Records
Katalógusszám: ECM 2558