A kíváncsiság dicsérete

Hermann István hatvan éves korában publikált könyvének címével fejezem ki hálámat az előadóművészek érdeklődéséért (és a kiadó vállalkozókedvéért), amellyel lehetővé tették megannyi zenebarátnak, hogy számára korábban ismeretlen szerző műveire a felfedezés örömével csodálkozhasson rá.

Fittler Katalin

Szakmai berkekben is sokáig kellene keresgélni, amíg rátalálnánk valakire, akinek „mond valamit” az észak-német Augustin Pfleger neve. A teljes elfeledettségből fénylett fel életművének ötnegyed órányi részlete, a Martin Wåhlberg vezette Orkester Nord és a Vox Nidrosiensis felvételének köszönhetően.

Az 1635-tól (kb.) 1686-ig élt szerző munkásságának áttekintése hosszas kutatómunkát igényelne – de önmagában az a tény is sokatmondó, hogy egy fennmaradt saját kezű jegyzékének tanúsága szerint 89 „egyházi koncertet” komponált kis apparátusra. Schütz Kleine geistliche Konzerte sorozata juthat erről eszünkbe – és ki-ki korábbi zeneirodalmi ismeretei alapján találhat hasonló stílusjegyeket generációkkal idősebb és ifjabb kortársainak hasonló tárgyú kompozícióival.

 

 

A hangzó életre keltett hat mű közismertnek tekinthető bibliai történeteket elevenít fel, szövegének csak részleteiben alkalmazva idézeteket. Ahány mű, annyi „szereposztás”. Öt énekessel (2-2 szoprán és tenor, valamint egy basszus) előadható valamennyi, a basszus mindig Krisztus (illetve Isten), a hívőket tenorok és szopránok egyaránt képviselhetik (attól függően, hogy az adott történet nevesített szereplői nők vagy férfiak – a Lélek mindig női szólam). A történet rövid tételek váltakozásából épül, amelyek legtöbbje szóló-szám vagy dialógus. Érezhetően nagy figyelmet fordított a szöveg érthetőségére a szerző, a turba-szakaszokban és a tutti záró-számokban is mindig plasztikusan érvényesül (ehhez a többszöri ráismétlés is hozzájárul). A felvétel „közérthetőségéről” a háromnyelvű szövegkönyv gondoskodik – de talán a szöveg ismerete nélkül is biztosan tájékozódhat a hallgató, a jól karakterizált zenei anyagnak köszönhetően.

A kompozíciók közül komplexitásával kiemelkedik a szenvedéstörténetet felidéző, húsvétkor kiváltképp „aktuális” hallgatnivaló, amely terjedelmében mintegy kétszerese a többieknek (nem véletlenül került az album címlapjára töviskoronás Krisztus-fej).

Nem kell különösebb zenei képzettség a „régizene” jelleg észrevételéhez. És talán ahhoz sem, hogy az interpretációnak az üdesége feltűnjön. A történetmesélés elevensége, az intenzív reflexiók az elhangzottakhoz: mindez „aktuálissá” teszi napjaink hallgatója számára. Az interpretációt valamiféle meggyőződés hatja át (az „így és csak így lehet” elképzelésé – ami persze nem zárja ki, hogy máskor némiképp módosított hangzásként realizálják a műveket). A művekre rácsodálkozó szívesen tesz egyenlőségjelet az átgondolt interpretáció és a kompozíció közé (annál is inkább, mivel nincs összehasonlítási alapja). 

Örömforrás e felfedeznivaló – értékét növeli a személyesség-érzet, amely jogosan tölti el az ismeretlen mű iránt érdeklődőt.

 

Kiadó: APARTE 

Katalógusszám: AP249