A harmadik passió
Régóta köztudott tény, hogy Johann Sebastian Bach nem csak két passiót írt. (Bár, ha „csak” a János- és a Máté-passiót alkotta volna meg, vagy akár csak az egyiket, akkor is a zenetörténet egyik legnagyobbjaként tartanánk számon.) Vannak bizonyítékok, melyek szerint 1731 Nagypéntekén a lipcsei Tamás-templomban a barokk zeneszerző egy új művel, a Márk-passióval örvendeztette meg a gyülekezetet. Ennek szövegét 1732-ben ki is adták. Tudunk arról is, hogy jó néhány évvel később, 1744-ben ugyanott ismét előadták. Aztán hosszú évszázadokra csend ereszkedett a műre.
Kovács Ilona
A találgatások után a kutatás igazi lendületét és a darab mielőbbi rekonstrukciójának igényét egy szenzációs felfedezés indította el. 2009-ben Szentpéterváron megtalálták az 1744-es változat librettóját. A szövegíró az a Picander volt, akinek a két másik passió és több kantáta verseit is köszönhetjük. A két szövegkönyv nem egyforma, az utóbbi több helyen is különbözik a korábbitól: néhány ária és korál helye megváltozott, valamint új áriák kerültek a későbbi megfogalmazásba. Sajnos a zenének azonban nyoma veszett, nincs se zenekari partitúra, se szólamanyag. Ez azért is zavarba ejtő, mivel egy passió meglehetősen terjedelmes alkotás, nem veszhet el csakúgy nyomtalanul.
Nem is veszett el, a mű voltaképpen pasticcio. Tudvalévő, hogy Bach lipcsei időszakában nemcsak komponált, hanem – többek között – tanította is a Tamás-templomhoz tartozó diákokat, hétről-hétről próbált alkalmi zenekarával és kórusával, irányította a kantátaelőadásokat a vasárnapi istentiszteleteken, temetéseken látta el a kántori teendőket. Egyszóval, végtelenül elfoglalt ember volt, aki időhiány miatt nemritkán korábban komponált zenei anyagokból alkotott újat. A zenetörténészek szerint ez történt a Márk-passió esetében is. Bizonyosságot nyert, hogy például a Gyászóda (BWV 198) számos részletét a zeneszerző „átmentette” új művébe, például a szívbemarkoló kezdő ütemek, a Geh, Jesu, geh zu deiner Pein zenei anyaga is ebből jött. De a jól ismert altszólós Widerstehe doch der Stünde (BWV54) kantáta is ott van a Márk-passióban. Bach korábbi műveit tehát építőkockaként használta, hogy egy új katedrálist építsen fel. Jelen lemezen az Alexander Grychtolik kutatásain és rekonstrukcióján alapuló adaptáció hallható, melyet Jordi Savall egészített ki, csakis és kizárólag Johann Sebastian Bach műveinek felhasználásával. A kórus, a La Capella Reial de Catalunya, a zenekar, a Le Concert des Nations, a gyermekkar, a Veus - Cor Infantil Amics de la Unió a több mint kétórás mű minden percében fantasztikus teljesítményt nyújtanak, ahogy azt a Savall által irányított együttesektől már évtizedek óta megszokhattuk. A szólisták szintén remekelnek. Talán nem tűnik részlehajlásnak, hogy a nemzetközi előadógárda egyik legmeggyőzőbb alakítása, véleményem szerint, a magyar Szigetvári Dávidé, aki mély beleéléssel énekli az Evangélista szerepét. Meglehet, hogy a mégoly gondos rekonstrukció ellenére sem 1731-ben, sem 1744-ben nem így hallotta Bach harmadik passióját a lipcsei gyülekezet. A végeredményt tekintve azonban mindegy is, hiszen Jordi Savallnak és muzsikusainak köszönhetően fantasztikus élményt kaptunk.
Kiadó: AliaVox
Katalógusszám: AVSA9931